آخرین اخبار
شما اینجا هستید: خانه / شيطان شناسي / چگونه شیطان در مال و اولاد شریک می شود؟

چگونه شیطان در مال و اولاد شریک می شود؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)


آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیات ۱۳۲ تا ۱۳۳ سوره بقره ﴿وَ وَصَّیٰ بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَ یَعْقُوبُ یَا بَنِیَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَیٰ لَکُمُ الدِّینَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاِّ وَ أَنْتُم مُسْلِمُونَ * أَمْ کُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِیهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِى قَالُوا نَعْبُدُ إِلهَکَ وَ إِلهَ آبائِکَ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ إِلهاً وَاحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ)

که به مسئله مسلمان بودن حضرت ابراهیم(ع) و دیگر پیامبران الهی اشاره دارد، گفت: خداوند در این آیات بعد از اینکه معیار رشد و سفه را مشخص کرد و معیار عقل و جهل را بیان کرد و فرمود: ملت ابراهیم(ع) بر اساس رشد و عقل تنظیم شد و اعراض از این ملت نشانه سفاهت و جهل است.

آنگاه فرمود: همین ملت و دین حق را ابراهیم(ع) به فرزندانش توصیه کرد و یعقوب(ع) هم به فرزندانش توصیه کرد و فرزندانشان را به اسلام فرا خواندند، گفتند: نمیرید مگر اینکه مسلمان باشید: ﴿و وصّیٰ بها ابراهیم بنیه و یعقوب یا بنی ان الله اصطفیٰ لکم الدین فلا تموتن إلاّ و انتم مسلمون﴾.

چگونه شیطان در مال و اولاد شریک می شود؟

 

سفارش به مسلمان مردن

درباره اینکه انسان مسلم بمیرد یک بحث این بود که اگر دین مستقر نباشد ممکن است عند الارتحال از انسان رخت بربندد؛ لذا انسان باید دین را به عنوان یک وصف راسخ در جانش جا بدهد.مطلب دیگر آن است که چون مرگ مشخص نیست که چه زمانی به سراغ انسان می‌آید و در چه زمانی یا چه زمینی یا در چه زمینه‌ای مرگ به سراغ انسان می‌آید: ﴿وَ مٰا تدری نفس بأی ارض تموت﴾ ؛ هیچ‌کس نمی‌داند در چه زمینی می‌میرد یا در چه زمینه فکری می‌میرد، این است که همواره باید با اسلام باشد. اگر وصیت آن است که مسلمان بمیرید و اگر مرگ مشخص نیست و زمانش مجهول است، انسان باید در جمیع شئونش مسلم باشد، در تمام حالات مسلم باشد؛ زیرا اگر در این حال غفلت رخت بربست احیاناً با غیر اسلام می‌میرد.

 

شرط لازم برای مسلمان مردن

وی در ادامه تصریح کرد: این دو نکته است که دلالت می‌کند بر اینکه انسان باید دائماً با شئون اسلامی باشد: نکته اوّل درباره رسوخ است برای اینکه اگر اسلام راسخ نباشد ممکن است عند الارتحال رخت بربندد؛ ایمان اگر مستقر نباشد (مستودع باشد) سودی به حال انسان ندارد؛ زیرا فشار مرگ همه خاطرات را از بین می‌برد و اگر اسلام راسخ نباشد ممکن است رخت بربندد. نکته دوم آن است که انسان در جمیع شئون متوجه خدا باشد؛ زیرا اگر در حال غفلت رخت بربست احیاناً غافلاً رخت بربسته است. چون وصیت آن است که انسان مسلماً بمیرد و مرگ مشخص نیست که در چه موقع به سراغ انسان خواهد آمد؛ پس انسان باید در جمیع شئون مسلم باشد اینکه در طلیعه نماز یا غیر نماز موظفیم که بگوییم: ﴿انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین﴾ یعنی همه شئون ما [باید] مسلم باشد، همه شئون ما مطیع خدای سبحان باشد نه اینکه این گفتار در آغاز نماز است و در وسط نماز یا پایان نماز ما باید غافل باشیم؛ این ‌چنین نیست اگر گفته شد: ﴿إن صلاتی و نسکی …﴾ تعلیم است یعنی حیات ما لله است و ممات ما لله است، براساس این دو نکته انسان در هر حالی هم که بمیرد راحت است؛ زیرا چون اسلام راسخ است عند الموت با انسان هست و چون انسان حیات و مماتش لله است؛ جمیع شئونش به یاد حق است، در هر حالی هم که رخت بر بست مسلماً رخت بر بست.

 

اقامه برهان توسط حضرت یوسف(ع) بر توحید

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه، این تشویق به تقلید نیست]بلکه[ تشویق به تحقیق است؛ تأکید کرد:  اولاً خدای سبحان براهین این اسلام را ارائه کرد و ابراهیم و یعقوب(سلام الله علیهما) براهین را اقامه کردند، بعد فرزندانشان را به دین مبرهن دعوت کردند. یعقوب(ع) فرزندانش را به دین مبرهن دعوت کرد، نه آنها را به تقلید تشویق کرده باشد… یوسف(ع) قبل از اینکه به وصیت پدر عند الارتحال برسد در زندان بر توحید، برهان اقامه می‌کند؛ پس این ‌چنین نیست که یعقوب فرزندانش را به اسلام وصیت کرده که آنها را به تقلید تشویق کرده باشد. این‌طور نیست بعد از اینکه این اسلام مبرهن شد اینها را توصیه به حق کرد یعنی هم به برهان و هم به اسلام مبرهن تشویق کرده است. نشانه‌اش آن است که خود یوسف که از فرزندان یعقوب است سالها قبل از وصیت پدر همه مسائل را در زندان دارد با برهان اثبات می‌کند؛ پس این‌ چنین نیست که کسی بگوید همان‌طوری که ابراهیم و یعقوب فرزندانشان را به سنت خودشان وصیت می‌کردند و فرزندان یعقوب هم می‌گفتند ما دین آباء و اجداد خودمان را حفظ می‌کنیم، دیگران هم می‌توانند دین آباء و اجدادشان را حفظ کنند (این چنین نیست).

قرآن به اصل سنت که تشویق نکرده است به سنت محقَّق تشویق کرده است سنت أنبیا را تقدیس کرده است؛ سنت اولیا را تقدیس کرده است؛ سنتی که عقل و وحی هماهنگ‌اند [و] او را تأیید می‌کنند تقدیس کرده است؛ لذا وقتی یوسف(ع) منتها و نعمتهای الهی را می‌شمارد می‌گوید: من چون شرک را ردّ کردم و دین حق را پذیرفتم خدای سبحان این امر را به من اعطا کرده است. لذا فرمود: این کلمه حق را و این ملت حق را ابراهیم و یعقوب به فرزندانشان وصیّت کردند.

 

سنت ابراهیمی وصیت به اسلام

این مفسر برجسته قرآن تصریح کرد: … و باز در بحث قبل ملاحظه فرمودید که خدای سبحان یک عده را به ابراهیم أولی دانست [و] فرمود: ﴿إنّ أولی الناس بإبراهیم للّذین اتّبعوه و هذا النبی وَ الّذین آمنوا﴾ یعنی پیروان ابراهیم به پیامبر اسلام، و مؤمنین به پیغمبر، به ابراهیم اولویت دارند که روش ابراهیم را احیا کنند. خب، ابراهیم(ع) یکی از برجسته ترین روشهای او توصیه فرزندان بود به اسلام، همین توصیه را شما در وصیّتنامه حضرت امیر(ع) می‌بینید. آن وصیتنامه معروف که «الاّ تشرکوا بالله شیئاً … أقیموا هذین العمودین و أوقدوا هذین المصباحین» ؛ این کتاب و سنت را، این دو ستون را همیشه حفظ کنید، این دو چراغ را افروخته نگاه دارید. این همان روش ابراهیم خلیل است. آن‌ که وصیتنامه می‌نویسد فقط درباره اموال خود و ثلث خود سخن می‌گوید [و] دیگر بازماندگان را به معارف دین دعوت نمی‌کند این روش ابراهیم را ندارد. آن‌ که در وصیتنامه‌اش حالا یا شفاهاً یا کتباً فرزندان خود را به اسلام دعوت می‌کند، این روش ابراهیم خلیل را دارد. در این وصیتنامه حضرت امیر(ع) که فرمود: من شما را به قرآن به نماز به حج و مانند آن دعوت می‌کنم این همان وصیت ابراهیم(ع) است؛ این همان وصیت یعقوب(ع) است. خدای سبحان می‌فرماید: یعقوب عند الارتحال فرزندانش را به اسلام دعوت کرده است. از آنها سؤال کرد بعد از من چه می‌پرستید؟ آنها گفتند: خدای أنبیای پیشین مانند تو، مانند ابراهیم و امثال ذلک را می‌پرستیم؛ پس این یک سنت ابراهیمی است که ﴿أولی الناس بابراهیم﴾ باید این روش را حفظ بکنند.

 

میلاد، مرگ و حشر با سلامت

آیت الله جوادی آملی در بخشی از تفسیر آیه ﴿فلا تموتن الاّ و أنتم مسلمون﴾، به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: … از امام هشتم(ع) رسیده است که انسان عقبات کئود یا در پیش دارد یا پشت سرگذاشته، مهم‌ترین مرحله‌اش سه مرحله است: مرحله میلاد، مرحله رحلت، [و] مرحله بعث یوم النشور و خدای سبحان برای عیسی و یحیی این سه مرحله را سالم معرفی کرده است . اگر درباره این دو بزرگوار یعنی عیسی و یحیی(سلام الله علیهما) آمده است که ﴿و السّلام علی یوم ولدت و یوم اموت و یوم أبعث حیّاً﴾ [که راجع به حضرت عیسی است] یا ﴿و سلامٌ علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیاً﴾ [که راجع به حضرت یحییٰ است] ، امام هشتم(ع) می‌فرماید که این دو بزرگوار این مقاطع سه گانه را به سلامت گذرانده‌اند یعنی سالماً به دنیا آمده‌اند، در میلاد آنها شیطان راه نداشت [و مانند آن].

 

مشارکت شیطان در مال و أولاد

وی در ادامه افزود: عده‌ای در میلادشان شیطان راه دارد. خدای سبحان به شیطان می‌گوید: ﴿و شارکهم فی الأموال و الأولاد﴾ اگر کسی خدای ناکرده نتوانست فرزند صالح به بار بیاورد، شیطان شریک اوست. اگر از غذای حرام توانست فرزندی متولد کند شیطان شریک اوست یعنی از این کریمه استفاده می‌شود که در تولد او شیطان نقش دارد: ﴿و شارکهم فی الأموال و الأولاد﴾ اگر در مال شریک بود در ولد هم شریک است؛ لذا شاید نکته اینکه مال بر ولد مقدم شد همین باشد. اگر کسی مال ناپاک فراهم کرده است قهراً غذایش ناپاک خواهد بود و از غذای ناپاک فرزند پاک متولد نمی‌شود. این شریک شیطان است. این اوّلین مقطع است.

 

مرگ، عصاره زندگی انسان

این مفسر قرآن به زمان مرگ اشاره کرد و یادآور شد: … انسان وقتی می‌میرد عصاره حیات را به عنوان یک قدح سر می‌کشد، یعنی به عنوان یک شراب قدح و آبِ قدح سر می‌کشد، انسان مرگ را می‌میراند که در بحثهای قبل ملاحظه فرمودید؛ انسان نمی‌میرد مرگ می‌میرد. اگر انسان می‌مرد و مرگ انسان را هضم می‌کرد، انسان نابود می‌شد، ولی قرآن کریم بیانش این است که انسان مرگ را می‌میراند. مرگ یعنی انتقال، یعنی تحوّل، انسان مرگ را می‌چشد: ﴿کلّ نفس ذائقه الموت﴾ ، نه «الموت یدوق النفوس»؛ انسان است که مرگ را می‌چشد و هضم می‌کند. انسان خواه و ناخواه باید این تحول را هضم بکند. این تغییر را باید از بین ببرد، این انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر را باید حذف بکند یعنی باید به جایی برسد که دیگر جابجا نشود. مرگ یعنی انتقال از یک موطنی به موطن دیگر: «و لکنّکم تنتقلون من دار إلی دار» این انتقال یک امر قطعی است. انسان باید این انتقال را حذف کند یعنی به جایی برسد که دیگر جابجا نشود، به جایی برسد که دیگر تحولی در او نباشد؛ لذا انسان مرگ را می‌چشد دیگر مرگی نیست. در روایات قیامت آمده که مرگ را می‌میرانند نه انسان را بمیرانند، موت مثل یک کبش أملحی ذبح می‌شود، دیگر مرگی نیست مرگ می‌میرد یعنی انتقال تمام می‌شود انسان به نشئه ثبات راه پیدا می‌کند.

 

عصاره مرگ در ذائقه صالح و طالح

وی تأکید کرد: خب، اگر کسی بخواهد کاسه مرگ را سر بکشد. این کاسه عصاره درخت زندگی اوست. اگر بد کرد که این کاسه آبش بسیار تلخ است و اگر آدم خوبی بود مظروف این کاسه بسیار شیرین است؛ لذا هیچ لحظه‌ای تلخ‌تر از لحظه مرگ برای تبهکاران نیست و هیچ حالتی هم گواراتر از لحظه مرگ برای مؤمنان نیست، در روایات موت ملاحظه می‌فرمایید که هیچ حالتی به اندازه مرگ برای مؤمن لذیذ نیست. برای اینکه یک وقت چشم باز می‌کند اولیا را می‌بیند، أنبیا را در خانه‌اش می‌بیند همه آنها در کنار بستر محتضر مؤمن حضور پیدا می‌کنند به فرشته مرگ دستور می‌دهند که این ولی ماست جانش را به آسانی قبض بکن، فرشته هم به أهل بیت[علیهم‌السلام] عرض می‌کند: من نسبت به مؤمنین این‌چنین هستم. این روایاتی که دارد قرهٴ عین مؤمن موت است ، ناظر به همین است که هیچ حالتی به اندازه مرگ برای انسان گوارا نیست. اگر مؤمن باشد.
بنابراین انسان مرگ را می‌چشد، نه مرگ انسان را بچشد و از بین ببرد. خب، اگر زندگی انسان حلال بود مرگ هم به سلامت طی می‌شود و اگر مرگ به سلامت طی شد مرحله بعد از مرگ هم به سلامت طی می‌شود. این است که از امام هشتم(ع) رسیده است که خدای سبحان در این سه مقطع حساس نسبت به یحیی و عیسی(علیهما الصَّلاه و علیهما السلام) درود فرستاد: ﴿و سلامٌ علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّا﴾ . [که درباره حضرت یحیی است و نیز ﴿والسلام علیّ یوم ولدت و یوم اموتُ و یومَ اُبعثُ حیا﴾ که راجع به حضرت عیسی می‌باشد].

 

سلامت حشر تجلی سلامت زندگی و مرگ انسان

اگر انسان مسلماً مرد، اگر مسلماً رحلت کرده باشد قهرا در حال قیامت هم «مؤمناً» سر از قبر بر می‌دارد چون «کما تعیشون تموتون و کما تموتون تبعثون» انسان همانطوری که مرد به همان حال از خواب مرگ بیدار می‌شود، اگر مؤمناً مرد که مؤمناً سر از خاک بر می‌دارد، اگر مسلماً مرد که مسلماً سر از خاک بر می‌دارد. اینکه وصیت ابراهیم و یعقوب(سلام الله علیهما) این است که مسلمان بمیرید سرش این است؛ لذا چون این دو بزرگوار مسلمان بودند در جمیع حالات، می‌گفتند: سلام خدا بر ما در روز میلاد، سلام خدا بر ما در روز رحلت، سلام خدا بر ما در روزی که سر از قبر بر می‌داریم. چون اگر کسی مسلمان بمیرد. مسلمان محشور می‌شود. این وصیت است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

یک نظر

  1. سلام
    وبسایتتون عالیه. میخوام یه وبلاگ در مورد مهدویت بزنم حتما لینکتون خواهم کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

*

Click to Insert Smiley

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
برو بالا